60 min.per 6 maanden
Hostmanship
Wat is hostmanship?
Hostmanship ontstond in 2001 in Zweden vanuit een nationaal project dat Zweden het meest gastvrije land ter wereld moest maken. Hostmanship is een gedragsvorm die ervoor kan zorgen dat medewerkers meer toegevoegde waarde leveren. Het werkt versterkend in de communicatie naar klanten maar ook in samenwerking tussen collega’s.
De 4 grondbeginselen van hostmanship zijn:
- Lever altijd meer dan gevraagd wordt
- Verplaats jezelf in de ander
- Handel zonder vooroordelen
- Streef eerder naar begrijpen dan naar begrepen worden (wat is de niet gestelde vraag?)
Wat is de meerwaarde?
- Medewerkers ontwikkelen een vaardigheid die in elke branche toepasbaar is
- Klanten ervaren meer waarde van een onderneming
- Collega’s werken beter samen
Wat zijn de tips?
Ontwikkel een programma dat hostmanship in het DNA van de medewerker brengt. Dit kun je doen met de volgende stappen:
- Breng verbeterpunten in kaart
- Maak een actieplan en concrete doelen
- Zoek de kartrekkers in het team (medewerkers die hostmanship van zichzelf leuk vinden)
- Creëer een gevoel van urgentie
- Maak iedere medewerker verantwoordelijk (iedereen doet mee)
- Deel successen
- Maak gastvrijheid een vast onderdeel van de agenda tijdens het werkoverleg
- Blijf continu prikkelen